Met meer vertrouwen, plezier en rust moestuinieren?

Doe dan een van mijn online moestuincursussen. Lees hier meer

9 extra gezonde groenten om in je moestuin te kweken

TuinTuin

Groenten zijn natuurlijk een geweldige bron van voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Toch zijn er een aantal groenten die eruit springen als het om voedingsstoffen gaat. Dit zijn de meest voedzame en gezonde groenten om in je moestuin te kweken:

1. Boerenkool

Boerenkool is een geweldige leverancier van vitamine C, A, B en K. Vergeet sinaasappels! Deze groente bevat per 100 gram meer vitamine C dan een sinaasappel. Ook folaat, de natuurlijke vorm van foliumzuur, vind je in grote hoeveelheden in boerenkool. De groente is ook rijk aan mineralen als mangaan, koper, kalium en calcium. Dit maakt boerenkool een perfect voedingsmiddel om de gezondheid van de botten en tanden te ondersteunen. 

Boerenkool is ook nog vrij gemakkelijk te telen. Weten hoe? Lees mijn blog over het zaaien, uitplanten en oogsten van boerenkool of bekijk de video.

3. Spinazie

De groene bladeren van spinazie zijn heerlijk knapperig en fris. Daarnaast bevatten ze veel vitamine A en K. Ook belangrijke beschermende stoffen voor je ogen vind je in spinazie. De groente is namelijk rijk aan de antioxidanten luteïne en bètacaroteen. Al deze eigenschappen maakt dat spinazie een heel voedzame en gezonde groente is om in je moestuin te telen. Er zijn verschillende soorten, ook spinaziesoorten die in de winter groeien. En spinazie die het juist goed doet in de zomer en dan niet doorschiet. In mijn blog’Spinazie zaaien’ lees je er alles over.

3. Wortels

Wortels staan bekend om hun hoge vitamine A-gehalte, maar de oranje peentjes bevatten nog meer gezonde voedingsstoffen. Denk aan vezels en antioxidanten, die goed zijn voor je darmen en beschermend werken op je cellen. Wortels groeien het beste in goed losgewerkte grond. In kleigrond is het wat lastiger dan in zandgrond. Meer weten over hoe je deze gezonde groente kweekt? Bekijk dan mijn video’s. Ik heb er eentje over Zomerwortel én Winterwortel gemaakt.

 

4.Broccoli

Dit is niet zo’n gemakkelijke groenten om te kweken, maar broccoli zit wel boordevol gezonde stoffen. Vooral vitamine K en C vind je in deze gezonde groente. Ook mineralen als folaat, kalium en mangaan zijn in broccoli te vinden. De kracht van broccoli zit vooral in de aanwezigheid van zwavelachtige stoffen. Deze zijn bijzonder heilzaam voor de cellen in ons lichaam. Het is dus zeker de moeite waard om broccoli in je moestuin te kweken. Ik heb zelf goede ervaringen met het ras Calabrese. Bij mij schiet deze eigenlijk nagenoeg nooit door.

5. Knoflook

Behoort knoflook nu tot de groenten of niet? Ik vind van wel! Hoe dan ook, deze knolletjes zijn gemakkelijk te telen, want ze hebben weinig voeding nodig. Je zet ze in de grond en je hebt er nauwelijks omkijken naar. Ideaal voor de wat luiere moestuinier. Bovendien is het een heel gezonde groente. Net als broccoli bevatten ze krachtige zwavelverbindingen die onze cellen beschermen en op tal van andere manieren bijdragen aan onze gezondheid. De stank moet je dan maar voor lief nemen;-) Weten hoe je deze groente kweekt? Lees mijn blog ‘Knoflook kweken’. September en oktober zijn ideale maanden om ze te planten.

6. Spruitjes

Spruitjes. Niet iedereen is er dol op, maar het is wel een heel gezonde groente! Ze leveren veel vitamine C en daarmee dragen ze bij aan je weerstand. De kleine kooltjes zijn ook rijk aan celbeschermende antioxidanten. Een goede reden dus om ze een plekje te geven in je moestuin. En het is ook gewoon een prachtige plant om te zien! Ontdek hoe je spruitjes succesvol zaait, plant en oogst in mijn video.

7. Snijbiet

Snijbiet is een heel gemakkelijke groente om te kweken. En als je voor de regenboogmix gaat ook echt een sierraad in je moestuin dat tot in de winter kleur geeft. Het gewas zit bovendien vol vitamines en mineralen. Denk aan vitamine A, C en K, magnesium en mangaan. Ook vind je krachtige antioxidanten in deze groente, net als andere gezonde plantenstoffen. Snijbiet  mag wat mij betreft niet ontbreken in je moestuin. Kweken doe je zo:

8. Bietjes

Nog zo’n fijne groente voor in je moestuin. Bietjes zijn bijzonder gezond door hun hoge gehalte aan betaïne. Deze stof staat aan de basis van allerlei processen in ons lichaam die ons DNA helpen beschermen. Daarnaast draagt de stof bij aan gezonde cholesterolwaarden. Rode biet bevat ook nog veel vezels en mineralen, zoals folaat en mangaan. Hier lees je hoe je deze gezonde en kleurige groente kweekt. Net zoals knoflook heb je weinig omkijken naar bietjes, want ook zij hebben weinig voeding nodig.

Deze rode biet is het bekendst, maar wist je dat er ook gele en roze/witte bieten (Chioggia) zijn? Leuk om een beetje af te wisselen.

9. Artisjok

Deze prachtige groente is een plaatje in je moestuin, maar houd er rekening mee dat ie flink kan uitdijen. Je hebt dus wel een wat grotere moestuin nodig voor deze prachtige, gezonde groente.  Artisjok bevat krachtige antioxidanten die de cellen in ons lichaam beschermen. Daarnaast levert artisjok veel vezels, die de gunstige bacteriën in de darmen voeden. Artisjok bevat verder enkele B-vitamines en daarnaast vitamine A en C. Ook mineralen zijn er in deze groente te vinden. Denk aan ijzer, kalium en fosfor. Zet artisjok in je tuin en geniet van de aanblik én gezondheidsvoordelen van deze groente.

Biologische zaden kopen?

Wil je biologische zaden voor jouw moestuin kopen? Kijk dan eens bij Dutch Garden Seeds. Zij hebben ondertussen meer dan 175 verschillende biologische zaden. Met de code MOESMEISJE krijg je altijd 10% korting.

Dit blog is geschreven door gastauteur Annemiek van der Krogt. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Met meer vertrouwen, plezier en rust moestuinieren?

 Doe dan een van mijn online moestuincursussen. Lees hier meer