10 kruiden en groenten waar veel magnesium inzit 

Tags:

-

Magnesium is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Het zit onder andere in granen, noten, fruit, kruiden en groenten. In dit blog geef ik je 10 tips voor kruiden en groenten met veel magnesium die je in je eigen moestuin kunt kweken.

Waar is magnesium belangrijk voor? 

Magnesium is een mineraal dat belangrijk is voor allerlei processen in je lijf: voor de vorming van botten en tanden, een normale werking van de spieren en je zenuwstelsel. Een gemiddelde vrouw moet ongeveer 300 mg per dag binnenkrijgen. Een man iets meer: 350 mg per dag. Zorg dus dat je voldoende magnesiumrijke voeding binnenkrijgt. Dat kan, zoals ik eerder schreef, onder andere met het eten van granen, noten, fruit, kruiden en groente. 

Mijn magnesiumroutine

Ondanks dat ik heel veel verse groente eet waar magnesium in zit, zorg ik dat ik nog op andere manieren magnesium binnenkrijg. Zo slik ik al jaren (sinds mijn burn-out) magnesium bij in de vorm van supplementen (200 mg per dag en in stressvolle periodes 400 mg per dag). Ik heb snel last van pijnlijke spieren en ben helaas gevoelig voor stress. Magnesium helpt me ontspannen en beter te slapen. Wat ik ook doe is mijn pijnlijke kuiten insmeren met magnesiumolie. Door de huid wordt het makkelijk opgenomen. Als ik een zware dag heb gehad met veel stress trakteer ik mezelf af en toe op een warm voetenbadje met magnesiumvlokken en lavendelolie. Heerlijk! 

Maar nu over naar die groenten… 

Kruiden en groente met veel magnesium

Door het eten van (verse) kruiden en groenten help je jouw magnesiuminname op peil te houden. En je kunt ze ook nog eens zelf kweken. Zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen als je net zoals ik biologisch moestuiniert. Ik heb een lijst van 10 kruiden en groenten gemaakt waar veel magnesium inzit. 

1.Tomaat 

Ja, ik weet het, officieel is tomaat fruit en geen groente, maar ik beschouw dit magnesiumbommetje voor het gemak als groente;-). Het is een van mijn favoriete gewassen om te kweken in mijn moestuin, alleen al door de tig verschillende variëteiten: van rode cherrytomaten (Gardeners Delight), tot peervormige gele (Yellow Peer Shaped), geelgroen gestreepte (Green Zebra) en de geel/auberginekleurige (Ananas Blue). Ik spaar ze allemaal.

magnesium groente

Let op: een tomaat heeft vooral heel veel magnesium als ie zongedroogd is. Een rauwe tomaat bevat veel minder magnesium. Wil je dus veel magnesium binnenkrijgen, droog ze dan eerst.

  • Magnesium zongedroogd: 81 mg per 100 gram
  • Magnesium rauw: 11 mg per 100 gram 

2.Munt 

De woekerkoning uit de moestuin: munt. Zet hem daarom liever niet in de volle grond, behalve als je de hele buurt van munt wil voorzien. Ik kweek hem zelf in pot. Gaat echt meer dan prima. Doet het ook goed op de wat meer schaduwrijke plekken in de (moes)tuin en trekt tijdens de bloei massa’s bijen aan. 

  • Magnesium: 80 mg per 100 gram 

3.Spinazie 

Een groente die vooral bekend staat om het hoge ijzergehalte, maar dat is een beetje een broodje aap-verhaal, gevoed door de tekenfilmheld pop-eye. Rauw bevat spinazie namelijk 1,2 mg per 100 gram. Stukken minder dan de hoeveelheid magnesium die erin zit. Spinazie kweek je het best aan het einde van de winter (februari/maart) en einde zomer/begin herfst (van augustus-oktober). Tussendoor schiet ie vaak door helaas. 

  • Magnesium: 79 mg per 100 gram 

4.Peterselie 

Een kruid waar ik echt dol op ben is peterselie. Ik gooi het echt overal doorheen: door de soep, door een tomatensalade en door het vega gehaktmengsel als ik gevulde paprika eet. Mijn cavia is er ook dol op. Ik verbouw het in potten in mijn achtertuin, maar ook in de moestuin tussen onder andere radijsjes en de tomaten. 

  • Magnesium: 50 mg per 100 gram 

5.Boerenkool 

Groene boerenkool, rode boerenkool. Wat zijn ze prachtig in de moestuin. Vooral de combinatie van deze twee variëteiten. En wat is het heerlijk om in de winter ook nog uit eigen tuin te kunnen eten. Ik heb er altijd een stuk of 4/5 in mijn moestuin staan. Deze gezonde groente staat bekend als superfood en dat is niet zo gek. Er zitten allerlei gezonde stofjes in, zoals vitamine C, K, B, foliumzuur, calcium en dus magnesium. 

  • Magnesium: 34 mg per 100 gram 

 

6.Tuinboon

Als kind gruwelde ik ervan, nu ben ik er dol op: de tuinboon. Ik denk omdat mijn moeder ze gewoon niet zo lekker klaarmaakte (sorry mam). Ze zijn supermakkelijk te kweken en als je ze dubbel dopt, dan verdwijnt het bittere smaakje. Je hebt prachtige variëteiten met paarse bloemen en bonen.

Rode en groene tuinbonen: een prachtig gezicht.

  • Magnesium: 33 mg per 100 gram

7.Peul

Peultjes zijn echt een aanwinst voor je moestuin. Net zoals tuinboon makkelijk te kweken en omdat je ze lekker dicht op elkaar kunt zaaien terwijl je ze tegen een rek omhoog laat klauteren, nemen ze weinig ruimte in beslag. Ideaal dus als je een wat kleinere moestuin hebt. Doet het ook prima in een grote pot. Laat ze dan omhoogklimmen langs een tipi van (bamboe) stokken. Tip: je hebt ook paarse variëteiten.

  • Magnesium: 30 mg per 100 gram

8.Sugarsnap

Sugarsnap. Nog zo’n topper voor in een kleine moestuin. Net zoals de peul, is dit een klimmer die niet veel ruimte in beslag neemt. Ik vind ze heerlijk om te wokken in Aziatische gerechten, maar ook gestoomd zijn ze heerlijk. Bij mij komen ze elk jaar terug in de moestuin. Een groente die net zoals alle bonensoorten stikstof achterlaat in de bodem. Handig als je daarna een bladgroente kweekt.

  • Magnesium: 28 mg per 100 gram

9.Sperzieboon

Je had het vast al door: peulvruchten bevatten veel magnesium. Zo ook de sperzieboon. Je hebt laagblijvende en klimmende soorten. Groene en paarse. De keuze is reuze. De eerste jaren kweekte ik altijd de laagblijvende stambonen, nu ik een iets grotere moestuin heb en een klimconstructie kwijt kan, ga ik voor de hoge stokbonen. Ik kweek groene en paarse (Blauhilde) door elkaar. Een prachtig gezicht!

  • Magnesium: 25 mg per 100 gram

10.Broccoli

Broccoli neemt aardig wat ruimte in beslag, maar toch kweek ik hem al jaren in mijn kleine moestuin, want ik vind het een prachtige plant met een hoge opbrengst. De broccoli Calabrese maakt na het oogsten van de hoofdstronk nog maandenlang losse roosjes aan. Als deze variëteit rond eind november klaar is, dan begint de paarse sprouting broccoli aan zijn groeispurt. Daar kun je tot en met maart van het jaar erop oogsten. Heerlijk!

  • 21 mg per 100 gram

Kruiden en groenten met magnesium kweken

Al deze kruiden en groenten met veel magnesium kun je prima in je eigen tuin kweken. Hoe je dat doet, lees je op mijn website of zie je in mijn YouTube-video’s. Wil je biologische zaden bestellen? Met de code MOESMEISJE krijg je 10% korting in de webshop van Dutch Garden Seeds.

 

Veel kweek- en eetplezier!

Dit blog is geschreven in samenwerking met De Gezondere Wereld.

1 Reactie

  1. Oda Dictus

    Interessante site
    Dankjewel

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *